نتایج امیدوار کننده درباره‌ی کندشدن پیشرفت بیماری دیابت نوع 1

 17 فوریه 2017- محققان سوئدی موفق به کند نمودن سرعت پیشرفت بیماری دیابت نوع 1 شدند، آنها دریافتند دارویی بنام GAD-alum می‌تواند به حفظ تولید انسولین در افرادی ‌که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده‌اند، کمک کند.

در حالیکه تعداد افراد شرکت کننده در این مطالعه تنها 6 نفر بود، اما محققان معتقدند این یافته‌ها می‌تواند نقطه‌ی عطفی در تحقیقات دیابت باشد.

 پرفسور Johnny Ludvigsson، استادیار ارشد دانشگاه Linkping و مدیر این تحقیق می گوید: نتایج حاصل از بررسی این 6 بیمار، بسیار امیدوار کننده است، دیابت نوع 1 معمولاً بتدریج پیشرفت می‌کند و بیماران بتدریج توانایی تولید انسولین را از دست می دهند، اما این اتفاق در بیماران شرکت کننده در این تحقیق رخ نداد، ما باید برای مدت طولانی تری این بیماران را تحت نظارت قرار دهیم تا از اثرات این درمان اطمینان یابیم، اما نتایج استفاده از این دارو بسیار امیدوار کننده است .

 پرفسور لودویگسون و همکارانش سعی کردند حملات سیستم ایمنی بدن به سلولهای تولید کننده‌ی انسولین که منجر به بروز دیابت نوع 1 می‌گردد را کاهش دهند. این فرایند اغلب سبب افزایش آنتی بادیهای علیه‌ی سلولهای بتا مانند GAD65 در بدن بیمار می‌شود.

 داروی GAD-alum که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت، بر اساس آنتی بادی GAD65 تولید شده است و محققان امیدوارند که این دارو بتواند تحمل سیستم ایمنی بیماران را نسبت به  پروتئین ‌های سلولهای بتا افزایش دهد.

شش بیمار شرکت کننده در این تحقیق بین 20 تا 22 سال سن داشته و دیابت نوع 1 در همگی آنها در طی 6 ماه قبل از آغاز تحقیق تشخیص داده شده بود، داروی GAD-alum در ران این افراد تزریق گردید. به این افراد همچنین ساپلیمنت ویتامین D داده شد که در تحقیقات قبلی تاثیر آن بر کاهش پاسخ التهابی ایمنی بدن مشخص شده است.

 نتایج این درمان نشان داد تولید انسولین طبیعی در بدن شرکت کنندگان در سطح  ثابتی حفظ می شود،   پرفسور لودویگسون افزود: این نتایج با انجام آزمایشات بعدی بر روی تعداد بیشتری از بیماران تایید خواهد شد، این امر می تواند یک پیشرفت بسیار مهم در درمان دیابت محسوب باشد.

 مسیری که موجب پیشرفت بیماری دیابت نوع 1 می‌شود در بیماران مختلف به دلایل بسیاری  متفاوت است و این بدان معناست که لازم نیست که یک نوع درمان برای همه ی بیماران، اثراتی عالی داشته باشد، حتی اگر این درمان بتواند به  نیمی  از بیماران کمک کند، یک گام  بزرگ رو به جلو محسوب می شود.

 محققان در حال برنامه‌ریزی برای ادامه ی مطالعه‌ی DIAGNODE و گسترش آن برای شرکت افراد جوانتر هستند. نتایج این مطالعه در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/promising-study-results-could-slow-type-1-diabetes-development-92793484.html